Goodwine про споживчі тренди, підходи у виборі постачальників та про майбутнє

Овочі та картопля
Інтерв'ю Goodwine

Богдан Вашека:
«Виробники конкурують між собою за споживача»

Про топові споживчі тренди, посилення конкуренції, а також про те, як війна змінила попит на овочеву і ягідну продукцію розповів Богдан Вашека, менеджер із постачання фруктів та овочів компанії goodwine.

— Богдане, чи вплинула війна на споживчі тренди?

— Так, звісно. Через воєнні дії багато жінок з дітьми виїхали за кордон або в більш безпечні західні області. Відповідно, ми втратили основних споживачів наших смаколиків, снеків, а також ягідної продукції, тож обсяги їх продажу суттєво зменшилися. І тільки у травні-червні 2023 року, коли жінки з дітьми частково повернулися додому, продажі стали поступово відновлюватися.

Зазначу, що ми в goodwine орієнтуємося на споживачів елітної, якісної продукції, а це не більше ніж 5 % населення. Хоча відтік покупців актуальний і для масового ритейлу.

Що ж до асортименту овочів, то на сьогодні наш споживач хоче європейський асортимент та європейську якість. Наприклад, у Європі є чіткий поділ картоплі на типи: для варіння, для смаження та барбекю. Ми теж впроваджуємо цей підхід разом із «Агріко Україна»: у нас є універсальна картопля, картопля для варіння та картопля для смаження. Також продаємо калібровану бебі-картоплю, останнім часом вона набуває популярності. Якщо говорити про бренди, то це Baby LOU від «Полтава-Сад».

Те саме стосується моркви й столових буряків. Якщо раніше ми мали в продажу 12 позиції моркви, то зараз — 5–6 (вагова, велике фасування, дрібне фасування тощо). 

Проте на сьогодні бачимо, що велике фасування овочів не має значного попиту. Наприклад, картоплю зараз найчастіше купують у пакуванні по 2,5 або 11,5 кг. 

Моркву теж більше купують у фасуванні 1–2,5 кг, буряк — 0,5–1 кг, цибулю — 1 кг. Однак ми повністю не відмовляємося і від великих упаковок, адже на все є свій покупець.

— Виробництво овочевої продукції теж пожвавилося разом із попитом? Чи з’явилися в цій ніші нові гравці?

— Так, багато фермерів з півдня переїхали на Закарпаття та Львівщину і там стали розбудовувати овочевий бізнес. Крім того, деякі господарства, які раніше займалася зерновими, перейшли на овочеву продукцію, будують плівкові теплиці. Виробники конкурують між собою за споживача, це спонукає їх покращувати якість продукції, розширювати асортимент, пропонувати конкурентні ціни.

— Як ви слідкуєте за якістю товару, який продається в мережі goodwine?

— Вся наша продукція має сертифікати якості. У нас є власний імпорт, до якого додаються документи якості європейського зразка, до того ж, на кордоні такий товар проходить фітосанітарний контроль. У вітчизняних фермерів ми також вимагаємо сертифікати якості. Крім того, раз на 2 тижні відбираємо зразки продукції та перевіряємо їх у незалежних сертифікованих лабораторіях. Тобто, у нас налагоджено кількаступеневий контроль якості.

Богдан Вашека

— Як підбираєте постачальників?

— Ми працюємо з виробниками, які підтримують безпечні технології, зокрема органічні, та дбають про відсутність залишків пестицидів у продукції (Zero Pesticide Residue). Один із наших улюблених виробників — ТОВ «Агріко Україна». В цьому господарстві використовують оригінальні препарати компанії «Сингента» за чіткими схемами внесення, тож ми впевнені в якості продукції. І вона підтверджується лабораторними дослідженнями. 

Ми не лише вивчаємо документацію, а й у сезон їдемо на поля господарств, бачимо препарати, які вони використовують. Я за фахом агроном і чудово розумію, на чому господарство може зекономити, знаю якість генериків. Якщо десь у шафці агронома ми бачимо пестицид, заборонений для використання на культурах, які нам постачає це господарство, одразу відмовляємося працювати з таким виробником. Наш споживач шукає якісну продукцію і готовий за це платити вищу ціну.

— Тобто, тренд на якість і екологічність не змінився?

Ні, наші покупці, як і раніше, бояться нітратів. Для перевірки на нітрати вони часто використовують несертифіковані й неповірені нітрат-тестери (солеміри). Перевіряють ними кавуни, капусту, буряк, а потім викладають ролики з результатами в мережі. Раніше, якщо солемір показував перевищення — то все, катастрофа… Ми вибачалися, розбиралися, віддавали зразки на аналіз, іноді навіть знімали продукцію з полиць. 

Тепер працюємо за іншою схемою: спочатку перевіряємо сертифікати постачальника, тестуємо товар у незалежній лабораторії, причому зразки на тестування відбираємо без попередження і так само без попередження можемо завітати до постачальника на виробництво. Завдяки цьому ми впевнені в товарі й на будь-яку претензію можемо одразу відповісти сертифікатами. І покупцям роз’яснюємо: довіряйте сертифікатам незалежних лабораторій, а не китайським солемірам. Серед наших клієнтів є дуже впливові люди, тож нам важливо вести з ними змістовний діалог. 

У підсумку ми маємо змогу відібрати для реалізації найкращі продукти еліткласу: миті, відкалібровані, найякісніші, які виробник хотів би продати дорожче. Ми готові йому в цьому допомогти й відкриті до співпраці.