Україна

You are here

Share page with AddThis

Гідний конкурент оливкам

Соняшник
15.05.2018

Водночас із традиційним соняшником сільгоспвиробники, трейдери і переробники сільськогосподарської продукції освоюють новий напрям — вирощування високоолеїнового соняшнику. такий тренд обрано не випадково, адже даний тип соняшнику має низку суттєвих переваг, через що з боку харчової промисловості попит на нього зростає.

Не кожен українець як споживач сьогодні обирає високоолеїнову олію, проте на столі у європейців це один із основних продуктів. Тому понад 90 % високоолеїнової олії, яка виробляється в Україні, поки що відправляється на експорт. Про це та інше йшлося на Третій міжнародній конференції «Високоолеїновий ринок: від ніші до сегмента», яку організувала і провела компанія «АПК‑інформ». Високоолеїновий соняшник — це соняшник із вмістом в олії олеїнової кислоти Омега‑9 (мононенасичена жирна кислота) понад 82 % і низьким умістом лінолевої кислоти Омега‑6 (поліненасичена жирна кислота). Даний тип соняшнику виведено традиційними методами селекції, і генетичний потенціал вмісту олеїнової кислоти у ньому є найвищим серед усіх олійних культур — до 95 %! Олія, виготовлена з такого соняшнику, має безліч корисних властивостей і навіть може конкурувати з оливковою олією. Високоолеїнова соняшникова олія характеризується найвищим умістом вітаміну Е (альфа‑токоферолу) — 45 мг/100 г. Таким чином, вона є природним антиоксидантом, що зміцнює імунітет людини, зменшує ризик виникнення ракових захворювань і хвороб серцево‑судинної системи, які наразі стали основною причиною смертності серед населення. Попит на високоолеїнову олію на сьогоднішній день формується в основному країнами Євросоюзу.

У найближчому майбутньому очікується його підвищення у зв’язку з упровадженням обов’язкового маркування продуктів із зазначенням джерела олії. Основними причинами підвищення попиту на високоолеїнову соняшникову олію стала популяризація у розвинених країнах здорового харчування, а також потреба світової олієжирової промисловості у нових видах олії, які мають необхідні якості, але при цьому є дешевшими порівняно з олією з аналогічними характеристиками, наприклад оливковою. Наразі частка високоолеїнового соняшнику в структурі виробництва в Україні невелика і становить близько 4 %, утім світові тенденції вказують на ширші перспективи розвитку цього напряму в нашій країні. Для виробників даної культури в Україні вирощування високоолеїнового соняшнику може стати унікальною можливістю одержати додатковий прибуток із кожного гектара без додаткових витрат (технологія вирощування високоолеїнового соняшнику не відрізняється від звичайного). Однак, незважаючи на всі переваги, українські аграрії не поспішають масово сіяти високоолеїновий соняшник (у нинішньому сезоні в Україні під цією культурою було засіяно лише 200 тис. га). Чому? На це запитання на конференції відповів директор з розвитку компанії «Укролія» Юрій Шевченко, котрий основною причиною зниження площ під ВО соняшником назвав низьку премію за підсумками сезону, що завершився (у 2016–2017 роках розмір премії складав від 0 до 20 дол./т). У той же час, за оцінкою експерта, в 2017/18 МР премія на ВО соняшник складе 30–40 дол./т, на соняшникову олію — близько 120–130 дол./т, а з урахуванням високого попиту може досягти 140 дол./т. Юрій Шевченко прогнозує в поточному сезоні зростання внутрішнього споживання ВО соняшникової олії в Україні до 4,5 тис. т, що в 2 рази перевищить середній рівень за останні 3 роки. Отже, попит на ВО соняшникову олію зростає, що ж потрібно для того, аби українські аграрії зрозуміли, що вирощування ВО соняшнику може стати вигідним бізнесом?

ЕКСПОРТ ВО СОНЯШНИКОВОЇ ОЛІЇ ВИРІС БІЛЬШЕ НІЖ У 2 РАЗИ В 2016–2017 РОКАХ

ВИРОБНИЦТВО ВИСОКООЛЕЇНОВИХ КУЛЬТУР В УКРАЇНІ: ПЕРСПЕКТИВИ І РОЗВИТОК

Популярність високоолеїнової олії в світі зростає. Таку соняшникову олію в основному купують заклади громадського харчування — у багатьох країнах це закріплено на законодавчому рівні. Наприклад, в ЄС і США ввели нормативні обмеження на використання в хар‑ човій промисловості окремих видів олій, зокрема трансжирів. Це стимулювало виробників шукати альтернативні якісні, але не настільки дорогі порівняно з оливковою олією, джерела жирів, одним із яких і є ВО соняшникова олія. За вмістом олеїнової кислоти ВО олія перевершує навіть оливкову. Її також застосовують у косметичній промисловості, для виготовлення технічних масел і біопалива. Експерти оцінюють світовий попит на таку олію більш ніж у 2,5 млн т на рік, у тому числі приблизно 800 000 т на ринку ЄС. Уже зараз така олія коштує на 13 % дорожче за звичайну соняшникову.

ПЕРЕВАГИ ВИСОКООЛЕЇНОВОГО СОНЯШНИКУ: ВИГІДНО І ДЛЯ ВИРОБНИКА, І ДЛЯ СПОЖИВАЧА

Завдяки підвищеній стійкості до окислення олія з такого соняшнику не потребує гідрогенізації і має у 5 разів більший строк зберігання порівняно зі звичайними оліями. З огляду на це виробникам не потрібно витрачати додаткових коштів на збільшення терміну придатності. Своєю чергою, для споживачів це зменшує ризики для здоров’я, адже вживання високоолеїнової олії замість трансжирів, які утворюються під час гідрогенізації, та низьке виділення канцерогенів протягом термообробки знижують кількість серцево-судинних захворювань. До того ж у високоолеїновій олії міститься дуже багато вітаміну Е (45 мг/100 г) і олеїнової кислоти Омега-9, які є необхідними для багатьох біохімічних процесів організму. США і найбільш розвинуті країни ЄС уже перейшли на ВО соняшник Зараз найбільшими виробниками високоолеїнових культур є США і такі країни Європи, як Франція, Португалія, Іспанія, Італія і Австрія. Саме в них надзвичайно високий відсоток площ, засіяних високоолеїновими культурами. Наприклад, в США це всі 100 %, тоді як у Франції й Португалії 60 і 41 % відповідно. Лідерами експорту високоолеїнової соняшникової олії є Нідерланди (22 %), Великобританія (19 %), Італія (16 %) та Іспанія (13 %). З одного боку, це свідчить про надзвичайну розвиненість ринку, з іншого — потенціал для росту майже вичерпано, в той час як попит постійно зростає. Цей попит покликані задовольнити країни, ринки яких мають великий потенціал для розвитку високоолеїнових культур: Аргентина і країни СНД. У першій під високоолеїнові культури віддано всього 15 % посівних площ, а в Україні — лише 4 %.

УКРАЇНА ПОСТУПОВО ЗБІЛЬШУЄ ВИРОБНИЦТВО ВО СОНЯШНИКУ

За останні три роки в Україні спостерігається тенденція до поступового збільшення частки високоолеїнових культур у загальних площах, зайнятих під соняшником: за цей час вона збільшила‑ ся на 1,4 %, а в натуральному вираженні ріст склав 110 тис. га і сягнув 260 тис. га — збільшення майже в 2 рази. Зростає і виробництво. За три роки воно також майже подвоїлося: протягом 2014–2015 рр. було вироблено 255 тис. т, а в 2016–2017 рр. — вже 473 тис. т. Завдяки цьому нарощується і експорт. В 2017 році він сягнув 120 тис. т у порівнянні з 45,9 тис. т у 2013 році. Цьогоріч також почалася диверсифікація експорту: якщо минулого року 92 % всієї олії було експортовано в Європу, то в 2017-му вже 83 %.

ПОПИТ ТА ВИРОБНИЦТВО ВИСОКООЛЕЇНОВИХ КУЛЬТУР, ТИС. ТОНН ОЛІЇ

ІНДУКЦІЙНИЙ ПЕРІОД РІЗНИХ ВИДІВ ОЛІЙ, ГОДИН

ДИНАМІКА ВИРОБНИЦТВА ВИСОКООЛЕЇНОВИХ КУЛЬТУР

 

ВИСОКООЛЕЇНОВІ ОЛІЇ (ВО) — ОЛІЯ З ПІДВИЩЕНИМ ВМІСТОМ ОЛЕЇНОВОЇ КИСЛОТИ (ОМЕГА-9). ПЕРЕВАГИ ВИСОКООЛЕЇНОВОЇ ОЛІЇ

• Споживання ВО олії сприязниженню рівня виникнення серцево-судинних захворювань (шляхом обмеження вживання транс-жирів і насичених продуктів)
• Олія має кращу стійкість до прогорання, тому не потребує гідрогенізації
• Термін зберігання ВО олій у 5 разів довший, ніж термін зберігання звичайних
• Має високий вміст вітаміну Е — 45 мг/100 г
• ВО олія стійка до окислення, що робить її придатною до приготування їжі при високих температурах

ТЕНДЕНЦІЇ НА РИНКУ ВО СОНЯШНИКУ У 2017 РОЦІ

• Другий рік поспіль знижується виробництво та зменшуються посівні площі під ВО соняшником.
• Скорочення площ в Угорщині та Румунії. Відсутність тенденції до зростання у Франції та Іспанії.
• В Україні значно знизилися посівні площі під ВО соняшником порівняно з 2016 роком.
• У 2016 році було втрачено 50 % посівних площ високоолеїнових культур.

ОСОБЛИВОСТІ ВИРОБНИЦТВА ОЛІЇ З ВИСОКООЛЕЇНОВИХ КУЛЬТУР

• Олія з соняшнику ВО сортів є найбільш ефективним джерелом ВО олії
• Найвищий вміст олії без ліноленової кислоти
• Суміш із 2/3 олії з соняшнику ВО сортів +1/3 олій з олійного ріпаку має хімічний склад, подібний до складу олійного ріпаку з високим вмістом олії і низьким вмістом ліноленової кислоти
• Найкраща якість з огляду на користь для здоров’я, але найвища вартість
• Надінтенсивне вирощування оливок може підвищити доступність олій з ВО культур
• На сьогодні не виведено високоолеїнових видів пальми
• Високоолеїнова канола з низьким вмістом ліноленової кислоти/зимовий олійний ріпак є єдиною наявною рівноцінною альтернативою соняшнику ВО сортів
• У ЄС використання ВО каноли з низьким вмістом ліноленової кислоти обмежується в харчових продуктах
• Соя ВО сортів на стадії розробки
• Надбавки за насіння ВО сортів не можуть перевищувати 7,5 %
• У соєвих бобах відносно низький вміст олії

ВО ОЛІЯ ЗАХОПИЛА РИНОК ЄВРОПИ, АЗІЯ — НА ЧЕРЗІ

У Європі процес заміщення пальмової олії високоолеїновою вже пройшов. У 2014 році там ввели маркування і заборонили трансжирні кислоти у декількох країнах, а в 2016-му введено обов›язкове зазначення вмісту насичених жирів. Це призвело до того, що, наприклад, в Італії та Іспанії більшість соняшникової олії в магазинах — високоолеїнова. Сьогодні виробники продуктів харчування шукають заміну пальмовій олії. І такою заміною може стати високоолеїнова соняшникова олія завдяки своїм поживним і смаковим якостям.

До загального тренду починає долучатися і Азія. Очікується, що пальмова олія стане дешевшою, спреду буде більше, виникне проблема з задоволенням попиту. Якщо говорити мовою цифр, то до 2020 р. очікується середнє зростання рівня споживання ВО олії до 8,1 % у світі та до 10,2 % у ЄС. Щороку на ринку буде більше похідної продукції з високим вмістом олеїнової кислоти на 19 %. Також прогнозується виникнення ринку блендів олій для забезпечення гнучкості ціноутворення і розширення асортименту. ВО олія найкраще вписується в глобальний тренд вживання корисної для здоров›я продукції. Саме цей продукт може дозволити Україні стати найбільшим експортером продуктів з доданою вартістю. Макроекономічна ситуація цього сезону має сприяти виробництву соняшнику. Ба більше, на відміну від інших продуктів ринок позитивно дивиться тільки на соняшникову олію, а от на пальмову, соєву й рапсову олії очікує зниження цін.

Якщо порівняти премію нинішнього і наступного сезонів, то видно потенціал зростання. Особливо, зважаючи на те, що у Франції стали менше сіяти високоолеїнового соняшнику. Премія на насіння цієї олії може зрости до 25–30 дол. В Україні на даний момент вже є декілька переробників, які стабільно платять виробникам за насіння ВО соняшнику премію 25 дол., що вже дозволяє працювати з цією культурою.

Отже, наразі в Україні наявні сприятливі умови для роботи з насінням ВО соняшнику, а потенціал росту робить дану культуру вартою інвестицій.


 

СЕРГІЙ ТИМОШЕНКО,
керівник з розвитку бізнес‑рішень у сфері переробки сільськогосподарської продукції компанії «Сингента»

Олійна галузь України є прикладом того, як потрібно розвивати індустрію. За останні 15–17 років наша країна перетворилася з експортера насіння соняшнику на найбільшого виробника й експортера соняшникової олії. Більш ніж 50‑відсоткова частка світового ринку — це дійсно історія успіху. Однак не слід забувати про конкуренцію, і перш за все з боку виробників пальмової та соєвої олії. Дуже важливо для нас захистити на світовому ринку український соняшник, щоб наша країна могла мати стабільну частку в міжнародному виробництві та експорті олії. Одне з рішень — високоолеїновий соняшник. Якщо ми будемо правильно розвивати цю нішу, то, впевнений, кожен учасник, від виробника до кінцевого споживача, отримуватиме користь від розвитку цього напряму. Нині високоолеїнові гібриди не поступаються класичним за рівнем урожайності, стабільності, стійкості до хвороб і вовчка. Зростає зацікавленість ними великих переробників. Країни ЄС виробляють 50 % соняшнику ВО сортів (переважно у Франції, Іспанії, Угорщині та Румунії). В Україні це 4 % площ, проте навіть за такого невеликого обсягу саме вона є найбільшим у світі виробником високоолеїнової олії, обійшовши навіть Францію. Стимулом для сільгоспвиробника вирощувати ВО соняшник стане те, що премія для них постійно зростає — якщо кілька тижнів тому вона була 25, то сьогодні вже 40 дол./т. Вважаю, майбутнє українського соняшнику за високоолеїновим. Однак в Україні немає чіткого зв’язку в ланцюжку між виробниками, переробниками й фінальними споживачами високоолеїнової соняшникової олії. Саме тому «Сингента» стала ініціатором і організатором створення «Високоолеїнового клубу» в Україні, аби об’єднати всіх учасників процесу виробництва соняшникової олії з високим умістом олеїнової кислоти — агровиробників, дистриб’юторів, переробників і покупців готової продукції — в один пул.


 

 

ЄВГЕНІЙ КУЦЕНКО,
власник компанії DANKEN

Виробництвом високоолеїнової олії займаємося вже 8 років. Особисто я пишаюся тим, що випускаю корисну продукцію і в такий спосіб дбаю про здоров`я людей. Якість нашої високоолеїнової олії дуже висока, адже її отримано з вирощених в Україні, спеціально виведених селекційним способом, нових культур соняшнику, завезених до нашої країни найвідомішими світовими компаніями, зокрема «Сингента». Перевага високоолеїнового соняшнику полягає в тому, що в жодній із країн світу при його селекції не використовується ГМО, на відміну від сої та кукурудзи. Селекція високоолеїнового соняшнику (без ГМО) широко застосовується в Європі для виробництва здорових продуктів харчування. Високоолеїнова соняшникова олія є стійкішою до впливу високих температур, витримує більшу кількість етапів смаження, що робить її оптимальною для використання у фритюрі. У харчовій промисловості високоолеїнова олія використовується при виробництві харчових продуктів (для виготовлення крекерів, сухих сніданків, фритюрних масел), є ідеальним компонентом для виробництва маргаринів. Вважаю, що високоолеїнова олія в Україні є більш якісною, аніж оливкова, адже в останній можливі домішки іншої олії, які не є корисними, наприклад 70 % оливкової, 30 % ріпакової чи іншої олії, що не заборонено законодавством. Упродовж 8 років ми працюємо з фермерами по всій Україні, забезпечуємо їх якісним насіннєвим матеріалом. Гібриди обираються з огляду на особливості регіону (СИ Експерто, НК Ферті, Тутті та ін.). Вигода для фермера, котрий вирощує такий соняшник, очевидна — більш висока ціна. Стосовно ризику, то, на мою думку, він є завжди і у будь‑якій справі, тому аграрій, який вирішив вирощувати високоолеїновий соняшник передусім має думати не про розмір премії, а про те, як забезпечити стабільне виробництво. Отримане від сільгоспвиробників насіння переробляється на власних заводах і проходить процес очищення на високоякісному обладнанні. Сьогодні ми спільно із компанією «Сингента» розробляємо програму виробництва органічної олії, відповідно, аграрії, які працюватимуть за нею, отримають ще більшу премію.


 

СЕРГІЙ РУДЧЕНКО,
директор ТОВ «Мелітопольський олійноекстракційний завод»

Основний вид діяльності нашого підприємства — виробництво нерафінованої та рафінованої олії, шротів. Близько 25 % усієї сировини, що переробляється, складає високоолеїнова олія. Продукцію переважно відправляємо на експорт — США, Іспанія, Китай, Сінгапур тощо. В Україні її залишається незначна кількість. Причина — вітчизняний споживач не володіє інформацією про корисні властивості ВО олії, тому цей продукт ще не користується великим попитом (зараз ведеться роз`яснювальна робота серед населення з метою популяризації ВО олії). Наша стратегія — постійно бути присутніми на цьому ринку, тому частка виробництва високоолеїнової олії щороку зростає на 10–15 % (надалі не збираємося зупинятися). Знаємо, що це корисний продукт і прагнемо, щоб його споживали не лише в Європі, а й в Україні. Сировину закуповуємо в українських фермерів, укладаємо з ними договори, виплачуємо премії (щороку їх розмір різний, залежно від ціни на олію — від 80 до 30 дол./т). Насіння з кожної вантажівки, яка прибуває на завод, перевіряється на вміст олеїнової кислоти, якщо все добре — відвозимо на окремий склад. Коли набирається промислова кількість ВО соняшнику, зупиняємо виробництво, зачищаємо обладнання і лише після цього переробляємо на олію.


 

 

 

 

 

ЮРІЙ ШМИГ,
генеральний директор Allseeds

Високоолеїновий соняшник ми почали переробляти минулого року. Основні продажі ВО олії — на експорт. Це тому, що в Україні найбільшим гальмом є складність із дистриб’юторською мережею — якби магазини розраховувалися швидше, все було б по‑іншому. Сьогодні ж, працюючи з супермаркетами, маємо занадто «довгі» гроші. На експорт поставляти продукцію набагато простіше.

Сировину закупляємо у фермерів по всій Україні, оплата значно вища, ніж за звичайний соняшник. Для аграріїв, котрі роздумують — сіяти ВО соняшник чи ні, скажу, що сьогодні попит на насіння високоолеїнового соняшнику є і він дуже великий. Основна вимога — вміст олеїнової кислоти має бути не менш ніж 83 %.


 

 

 

 

 

 

МИКОЛА ШТУКІН,
генеральний директор ТОВ «Ворожбалатінвест»

Наше підприємство знаходиться у Лебединському районі Сумської області і входить до групи компаній «Агропросперіс». Вирощуємо 2000 га соняшнику, з них 900 га високоолеїнового. ВО соняшник вирощуємо з 2012 року, проте постійно реалізували його як класичний. У 2016 році ситуація змінилася — нам запропонували премії, отже, вирішили вирощувати високоолеїновий і надалі. Переважно сіємо гібриди НК Ферті й Тутті. Найбільша проблема при вирощуванні ВО соняшнику — має бути ізоляція 300–400 м від іншого соняшнику. Тому з сусідами‑фермерами доводиться узгоджувати сівозміни й підбирати місце для посіву такого соняшнику. Інше питання — зберігання. Не кожен елеватор погоджується приймати такий соняшник. Проте керівництво нашої компанії цю проблему успішно вирішило. Технологія вирощування ВО соняшнику є такою ж, як і класичного, за винятком того, що ВО не потребує десикації. З огляду на те, що культура дозріває наприкінці вересня, в умовах нашого регіону, особливо у вологі роки, є ризик, що соняшник може потрапити під дощ і з`являться хвороби. Також значні витрати на логісти‑ ку — вартість відправки, приймання і зберігання коштують дорожче, аніж для звичайного соняшнику. Звичайно, згадані чинники впливають на розмір прибутку, однак попри це ВО соняшник вирощувати вигідно.


 

 

 

 

 

ЄВГЕНІЙ ПАНЧЕНКО,
керівник напряму «Насіння» ПП «Бізон‑тех»

У 2015 році спільно з компанією «Сингента» ми започаткували програму, спрямовану на популяризацію ВО соняшнику і ВО олії. Були взяті обопільні зобов`язання з просування цього сегмента на українському ринку. Якщо говорити стисло, то «Сингента» відповідає за постачання вітчизняним аграріям достатньої кількості високоолеїнових гібридів, агротехнічний супровід (від вирощування гібридів і до збору урожаю), а ми допомагаємо організувати збут продукції за найбільш вигідними цінами, безкоштовно проводимо її дослідження на вміст олеїнової кислоти, доносимо до виробника актуальну інформацію про ситуацію на ринку, про те, які премії існують, тощо. Зокрема, провели велику кількість маркетингових заходів (включаючи регіональні конференції) для українських сільгоспвиробників, де були розвінчані міфи про більш витратну технологію вирощування високоолеїнового соняшнику, зниження його врожайності та ін. Після цього ринок у згаданій сфері пожвавився. До речі, аграрій, вирішивши вирощувати високоолеїновий соняшник, нічим не ризикує. Так, у нинішньому році насіння високоолеїнових гібридів кошту- вало навіть дешевше, ніж звичайних. Технологія вирощування така ж, тому у витратній частині фермер нічого не втрачає. До того ж кліматичні зміни, які відбуваються останнім часом, сприяють вирощуванню ВО соняшнику. Це тому, що чинником, який збільшує вміст олеїнової кислоти, є посуха. Отже, як кажуть, не було б щастя… Єдиною складністю є те, що зберігати ВО соняшник потрібно окремо від звичайного.