Кавун — літня насолода чи масштабний бізнес?

СЕРГІЙ ПИШНИЙ,
провідний спеціаліст із розвитку культур родини гарбузових
у країнах СНД, компанія «Сингента»
ЄВГЕН КОЛІНЬКО,
менеджер з маркетингу відділу насіння овочевих культур,
компанія «Сингента»
Саме це питання сьогодні хочеться більш детально розібрати. Останні роки на баштанному ринку продовжують відбуватися значні зміни, а саме: зміна смакових споживацьких вподобань і подовження терміну споживання, значний ріст частки супермаркетів в обсягах продажу, масштабний експорт до країн ЄС тощо. Так яку ж бізнес-модель обрати і на чому сфокусуватися, щоб бізнес на кавунах став прибутковим? Про це та інше розповідає провідний спеціаліст компанії «Сингента» з розвитку культур родини гарбузових у країнах СНД Сергій Пишний.
Зокрема, я вважаю, щоб предметно говорити про сьогодення потрібно звернутися до історії розвитку наших західних сусідів, оскільки ми йдемо їхнім шляхом, хоча й з деяким запізненням. Сергію, що ви про це думаєте?
Певним чином так. Якщо дивитися на Європу в цілому, то безперечним лідером на ринку кавунів є Іспанія. Виробники цієї країни концентруються на вирощуванні найбільш дорогих кавунів — безнасінних. Крім того, вони вдало поєднують власне виробництво з імпортом із Латинської Америки та Марокко. За останні 10 років здійснили величезні інвестиції в лінії доробки, пакування та зберігання. Обсяги виробництва іспанських кооперативів просто колосальні. Це сотні тисяч тонн відкаліброваних, чистих, упакованих та охолоджених кавунів, які готові їхати в будь-яку точку нашого континенту.
На другому місці італійські виробники, перевагами яких є різноманіття асортименту й агресивна маркетингова політика.
Та все ж нам ближчий досвід таких сусідів, як Угорщина і Румунія, де за помірних інвестицій у сортування та пакування, а також за вдалого вибору гібридів, позиціонування саме конкретного гібрида й локального виробництва налагоджена хороша співпраця з супермаркетами.
В Угорщині дрібні виробники гуртуються навколо так званих інтеграторів, які володіють потужностями з сортування і пакування продукції та мають контракти з мережами. Останні зі свого боку щорічно проводять кавунові фестивалі на початку сезону, щоб привабити якомога більше покупців до своїх магазинів.
Румунські виробники за розмірами та технологіями подібні до вітчизняних. Відмінність полягає лиш у ширшому асортименті та вирощуванні гібридів, плоди яких мають кращі якості й можуть довго транспортуватися.
Отже, можна відзначити дві тенденції:
1. Кооперація для доробки, логістики та збуту
2. Позиціонування певного сегмента або гібрида й місцевості виробництва.
Сергію, розкажіть нам, як знавець цього ринку, як сьогодні виглядає бізнес баштанництва в Україні та як швидко відбуваються ті зміни, про які ви розповіли?
На сьогодні бізнес виробництва кавунів нагадує рух на автошляхах: хтось їде на китайському мотоблоці, а хтось летить на американському маслкарі. Тобто, все дуже-дуже різнорідно. Розглянемо ринок гібридного кавуна. От наприклад, для виробників Херсонщини важливо отримати ранній урожай і, відповідно, ранні гроші, характерна висока собівартість виробництва, особливо в так званих термосах. Для Приазов’я притаманне вирощування кавунів для реалізації на початок піку пляжного сезону (кінець липня — початок серпня), висока врожайність і дещо менша собівартість. Для більш північних регіонів характерне виробництво на невеликих площах для прямих продажів біля доріг. Також вже з’явилися компанії, які орієнтуються на роздрібні мережі й намагаються виділити свою продукцію. На мою думку, найближчі 5 років наш ринок значно насититься якісними кавунами, в тому числі безнасінними.
А якою пропозицією для баштанників України наразі представлена компанія «Сингента»?
Сьогодні «Сингента» займає лідируючу позицію в світі з селекції кавунів, зокрема, для українських виробників ми пропонуємо низку гібридів: Карістан, Фасинейшн, Топ Ган, Бархан, Арашан. Наша компанія також сильна в гібридах дині.
Карістан популярний в Україні, країнах СНД і на Близькому Сході. За площею вирощування цей гібрид займає перше місце в світі. Давайте ж визначимо причину його лідерства. Як казав Наполеон, «…у перемоги багато батьків», так і Карістан має багато переваг. Передусім це адаптованість до вирощування в надзвичайно спекотних умовах. Потужна коренева й сильноросла вегетативна системи закладають потенціал для отримання гарантованого врожаю. Плоди мають чудову якість — червоний колір і щільність м’якуша, дрібне насіння, неперевершений смак. До того ж він відмінно транспортується. До речі, поява Карістану від російських виробників на ринках Польщі та країн Балтії призвела до падіння експорту українських кавунів. Найкращим є вирощування цього гібрида на мульчі з висадкою розсади.
Карістан добре працює в парі з Арашаном. Останній більш ранній і пристосований для вирощування як під укриттям, так і з висадкою розсади на мульчу й для прямого посіву. Для Арашану характерна значна сила росту, добра зав’язуваність, висока врожайність. Плоди середньою вагою близько 10 кг з відмінними смаковими якостями добре відомі оптовим покупцям. Рекомендуємо вирощувати на чорноземах.
На допомогу нашому стандарту в ранньому сегменті Топ Гану в цьому році ми пропонуємо новинку — гібрид Бархан універсального застосування. Можна вирощувати як під укриттям, так і з висадкою на мульчі з розсади чи прямим посівом. Рослина стійка до стресів, не скидає зав’язі при похолоданні. Плоди більш округлі, мають світліше забарвлення, що приваблює покупців. Добре зберігається та транспортується. Особливістю є помірна ціна на насіння.
Для тих, хто хоче спробувати вирощувати безнасінні кавуни, рекомендуємо гібрид Фасинейшн. Він займає лідируючі позиції на полях США, Ізраїлю, Румунії та досить швидко завоював популярність в Україні. Це сильноросла рослина з великими плодами вагою понад 8 кг. Добре запилюється, гібрид стійкий до стресів. Плоди мають щільний і смачний м’якуш. Чудово транспортується і зберігається.
З асортименту динь пропонуємо:
Фландер — гібрид типу ананас. Має сильну рослину, важкі плоди — близько 4 кг, гарний жовтий колір.
З сегмента П’єль де Сапо — Іберіко, надзвичайно стійкий до хвороб гібрид.
З канарської жовтої — Майлот (1,5 кг), Мімоса (4 кг). Добре зберігаються і транспортуються.
Отже, для успіху в кавуновому бізнесі потрібні кілька складових.
По перше, це правильний гібрид, який підходить для вашого регіону, способу вирощування і, головне, дає якісні плоди, що добре транспортуються і приваблюють покупців своїм смаком.
По друге, виділяйтеся! Щоб за вашу продукцію заплатили дорожче, стояли в черзі, вона повинна відзначатися. Це не може бути просто кавун, він має вирізнятися — гібридом, регіоном походження, вашим ім’ям урешті-решт. Однак, як відомо, все, що відмінне від стандарту, треба вміло презентувати. І різниця має бути візу- алізована та донесена до покупців. Тобто, ті підходи, які працюють в інших сегментах ринку, працюють і в кавуновому.
Що ж, ми з вами познайомилися з корисною і цікавою інформацією і можемо з упевненістю стверджувати, що баштан — це бізнес, який має всесвітню географію, величезний ринок як у країні, так і за її межами. Бізнес, який сьогодні в Україні перебуває десь на початку цивілізованого шляху, де відбувається продаж переважно брендованої продукції, ціна якої формується за 1 шт., а не за кілограм ≪сировини≫. Так, безперечно, нам є куди рухатися, але ми вже сьогодні змінюємо парадигму від продажу просто кавуна з ціною за 1 кг до продажу окремих гібридів від певних фермерів, де ціна формується залежно від генетичної якості насіння, смакових якостей, вміння виробника виростити, забрендувати плоди, обрати правильну логістику та зуміти зберегти якість завдяки правильному фасуванню та охолодженню.
На завершення хочеться наголосити, що потенціал України у вирощуванні баштанних культур почав реалізовуватися, і фермер, у якого є бізнес-підхід та прагматичні цілі виходу на експорт, має всі шанси стати лідером позитивних змін як галузі зо рема, так і держави в цілому.