Україна

You are here

Share page with AddThis

Селекція, що виводить у лідери

Соняшник
06.12.2017


Наталія Біловицька

Кожна третя пляшка олії у світі виготовлена з соняшників, які вирощені з насіння від компанії ≪Сингента≫.

Як вдається тримати лідерські позиції у цьому та інших сегментах ринку, ми запитали у головного селекціонера соняшнику міжнародної компанії ≪Сингента≫ Браніслава Дозета. Розмову ведемо на селекційній станції в Дніпрі, яка має найсучасніше обладнання і техніку світового рівня, висококваліфікований персонал. Станція працює за новітніми технологіями і створює гібриди для аграріїв не тільки України, а й багатьох інших країн світу.

Пане Браніславе, розкажіть про історію досягнень компанії. Завдяки чому вдалося стати лідерами?

Ми не завжди були першими. Наша селекційна робота, яку розпочато понад 40 років тому в Америці, вивела компанію ≪Сингента≫ на ті передові позиції, де вона зараз знаходиться. Потім ми перенесли цю діяльність у Францію. Там запровадили селекційну програму, орієнтовану на великий європейський ринок, який займає 60 % від світового, а ринок країн СНД — 70 % від європейського. В основному це Україна, Росія і частково Казахстан. Тому таке перенесення було логічним. Це заслуга наших селекціонерів, які побачили перспективний ринок і створили гібриди, адаптовані до ґрунтово‑кліматичних умов країн СНД. Практично селекція соняшнику в нашій компанії має 30‑річний досвід і прекрасну історію, пов’язану з потенціалом гібридів, виведених у Франції. У Тулузі розташована наша найстаріша станція, яка, крім соняшнику, також працює й з іншими культурами. Сьогодні в компанії ≪Сингента≫ селекцією соняшнику займаються вже чотири станції по всьому світі. Десь у 2006–2007 роках ми побачили, що однієї французької станції замало, щоб продукувати достатню кількість хороших гібридів для ринку СНД. Тому за останні десять років ми відкрили ще три селекційні станції: в Україні, в Дніпрі, яка працює по соняшнику і кукурудзі; і ще дві — в Аргентині та Індії, які займаються тільки соняшником.

Поза тим, маємо маленькі станції, які тестують продукцію. В Україні їх декілька — в Херсоні, Білій Церкві, Полтаві, і ця станція в Дніпрі, яка, крім селекції, займається ще й тестуванням. Це сучасна автономна станція зі своїми дослідницькими полями, тут здійснюється весь процес, від планування до схрещування, тестується матеріал і проводиться селекційна робота. Головним завданням дніпровської станції є створення хороших конкурентних гібридів для країн СНД. Якщо гібриди добре адаптовані, то вони можуть бути зареєстровані в інших країнах світу.

Якими топовими гібридами можете похвалитися?

Розкажу про декілька таких продуктів. Насамперед це чудовий гібрид Арена ПР, створений у Франції, який понад 15 років використовувався в країнах СНД і в центральній частині Європи. Він вирізнявся добрим урожаєм і стабільністю, але нині вже пішов з ринку. Маємо ще один стабільний гібрид, який адаптований під ці ж країни і багато років користується популярністю в аграріїв, — Опера ПР. Згодом прийшла нова генерація ще кращих гібридів, і сьогодні в нашому європейському портфоліо їх близько 60. А взагалі у світі компанія має біля 80 гібридів соняшнику з різними характеристиками, 30 % ринку цієї культури — це гібриди компанії ≪Сингента≫. Не тільки в різних країнах, але й в різних регіонах України по‑різному відбувається адаптація того чи іншого гібрида. Саме тому ми пропонуємо ринку велику кількість гібридів, і кожній кліматичній зоні можемо порекомендувати свій продукт.

Чим цікаві гібриди нової генерації?

У другому циклі селекції ми намагалися вирішити такі нагальні проблеми виробників соняшнику, як бур’яни і вовчок. ≪Сингента≫ — перша компанія у світі, яка зареєструвала гібрид, стійкий до гербіцидів імідазолінонової групи. Це нова генерація гібридів, створена для виробничої системи ClearfieldR. На неї перейшли багато виробників в Україні, адже це дозволяє контролювати бур’яни і найбільшого шкідника соняшнику в Україні — вовчок. Цей напрям представляють такі гібриди, як НК Неома, Санай МР. Сьогодні й надалі Неома — продукт номер один у Європі, адаптований до українських умов.

Насіння українського виробництва такої ж якості, як і виготовлене в інших країнах?

Стандарти якості у нас однакові для всіх країн. І генетика насіння від того, в яку країну воно продається, не змінюється.

А які це стандарти? Які критерії відбору тих гібридів, що підуть на продаж?

Їх у нас дуже багато. В Україні випробовуємо матеріал на декількох локаціях у різних зонах. Застосовуємо науковий специфічний підхід до вибору локації та гібридів. Маємо понад 12 різних програм, які допомагають зробити вибір. Наприклад, є програма, де використовується інформація про погоду в різних місцях за 50 років. З огляду на це ми прийшли і до локації в Дніпрі. В даному регіоні в межах лише однієї області понад три кліматичні зони. А уявіть, як по всій Україні!

Тобто, підбираєте гібриди, що підходять для певної території? Так. Зокрема, на Херсонщині високі температури, посуха. Туди потрібен гібрид, який би дозрівав швидше, щоб не згорів. А у Харкові чи Полтаві інша адаптація рослин. Тобто, відбір іде і в залежності від вегетації. Ось в Аргентині швидке визрівання не потрібне, бо там немає зими. В Україні ж у різних зонах період вегетації різний. Зокрема, чим далі йдемо на північ країни, тим період вегетації коротший. Можлива й адаптація одного гібрида на великій території.

Це одне із важливих завдань селекції.

Ще які критерії?

Передусім дивимося на потенціал гібрида і його зовнішній вигляд. Гібрид має бути універсальним для будь‑яких погодних умов, давати однаково добрі результати в різні роки. Також підлаштовуємося під фермера: якщо після соняшнику він сіятиме пшеницю, то йому потрібний швидкостиглий гібрид, щоб він встиг її висіяти. Інколи ми йдемо за ринком, за потребами аграріїв, інколи самі пропонуємо ринку свої технології.

Критеріїв багато, але висока врожайність і стабільність — головні. Нам не потрібний продукт, який одного року дає гарний урожай, а наступного — менший. Ще одним важливим аспектом є стійкість до хвороб і шкідників, які завдають шкоди соняшнику. Селекціонер обов’язково має приділяти цьому увагу.

Які методи боротьби з найпоширенішими хворобами і шкідниками соняшнику в Україні пропонує «Сингента»?

В Україні в залежності від зони поширені такі хвороби, як фомопсис, склеротиніоз і несправжня борошниста роса. Основні методи боротьби з ними — генетика і селекція. За

останні десять років дуже розповсюдилася рослина‑паразит вовчок, що надто шкодить соняшнику. Є дві можливості подолати вовчок — за допомогою генетики і хімічних препаратів. ≪Сингента≫ розвиваєобидва напрями ієлідером із розробки методів боротьби з цим паразитом. Маємо спеціальну програму, яка називається SOLGUARD.

Її головне завдання в Україні — створювати гібриди, толерантні до рас вовчка. Це гібриди СИ Купава, СИ Ласкала, Босфора. Також створюємо й гібриди, стійкі до гербіцидів, що застосовують у виробничій системі Clearfield. Це вже згадуваний гібрид НК Неома, а також НК Фортімі,НК Ададжіо, Санай МР. Наступного року запропонуємо ринку нові гібриди, які будуть генетично стійкі і до вовчка, і до хімії. Це гібриди, зроблені за Clearfield‑технологією. Наша компанія також пропонує і хімічні препарати проти хвороб соняшнику, фунгіциди.

Браніславе, які напрями в компанії «Сингента» є пріоритетними для інвестицій? Куди не шкода вкладати кошти?

Звісно, зароблене ми обов’язково вкладаємо у розвиток. Зокрема, десять відсотків свого бюджету компанія витрачає на науку. ≪Сингента≫ налічує понад 27 000 співробітників у світі в 90 країнах, близько 120 станцій, 5000 співробітників у секторі R&D з інвестиціями понад 1,3 млрд дол. США.

А конкретно по соняшнику?

Це наша головна культура, і останні два роки ≪Сингента≫ багато інвестує в цей напрям, зокрема, в селекцію у країнах СНД. Збираємося багато вкладати в селекційні програми в Україні. Ось ця станція в Дніпрі практично побудована в рамках програми інвестування науки по СНД. Для нас це дуже важливо, адже тут, в Україні, живуть і працюють освічені люди, кваліфіковані спеціалісти, є багато талановитої молоді. Ми бачимо, що це колектив, який здатний створити дуже хороші гібриди. Інвестуємо в людей, у наших спеціалістів. У нас проводиться багато тренінгів, одна команда обмінюється досвідом з іншою: наші люди з Франції приїжджають в Україну, а з України — у Францію. За гібридом стоїть не одна людина, а вся компанія. Селекція не може бути ізольованою, тому всі наші працівники в різних країнах — одна команда. Ми використовуємо, змінюємо матеріал з різних станцій. Сама по собі селекція без хорошої організації роботи людей ніякого успіху не принесе. Це складний інтерактивний процес. І найближчим часом очікуються дуже серйозні інвестиції компанії ≪Сингента≫ саме в українську станцію, в навчання персоналу, в наукові дослідження. Наразі за українськими програмами у нас розвивається багато гібридів, які вже є в нашому портфоліо і які ще проходять випробування.

Наприклад?

Це високоолеїнові гібриди. Нині вони лідирують в Європі, наприклад, у Франції займають 60 % ринку. Це дуже важливий сегмент, який почав розвиватися і в Україні. Соняшники з високим умістом олеїнової кислоти дають олію високої якості, яка дуже корисна для здоров’я людини. Олія, вироблена з соняшників, які містять 85–92 % олеїнової кислоти, за якістю перевищує оливкову олію. Ось чому у Франції перейшли на високоолеїнові соняшники, адже такою є сучасна тенденція. І ≪Сингента≫ лідирує в цьому сегменті. Ми пропонуємо ринку високоолеїнові гібриди Тутті та НК Ферті, які сьогодні є найпопулярнішими в Україні.

Водночас вони дають стабільний урожай. Дедалі більше олії з високим умістом олеїнової кислоти експортується на європейський ринок. Високоолеїновий соняшник залюбки беруть усі переробні підприємства. Нормальною європейською практикою є, коли заводи доплачують фермерам за високий вміст олеїнової кислоти й за високу олійність. Вміст олії в насінні соняшнику має бути не менше ніж 42 %. До речі, в наших гібридах цей показник на рівні 47–52 %. Це ще один важливий критерій у компанії. Так ось, ті бонуси, які отримує фермер, покривають його витрати на насіння. В Україні, на жаль, наразі такого немає.

По наукову експертизу можна звертатися до вашої компанії?

Так. Маємо кілька діагностичних центрів з лабораторіями в Україні, куди можна звернутися з будь‑яким питанням: від визначення вовчка на полі до схожості насіння або наявності у нього хвороб. Фермерам, які з нами співпрацюють, таку послугу і наші поради надаємо безкоштовно. До того ж у випадках, коли на місці немає відповідної лабораторії, можемо відправити зразки насіння на експертизу в будь‑яку країну, і там зроблять необхідний тест. У компанії, де працюють стільки науковців, маємо можливість відповісти на будь‑яке запитання. Зокрема, на базі цієї станції в Дніпрі працює Інститут захисту насіння. Є експерти  і лабораторія, де можна визначити проблеми з протруйником чи генетикою. Також ми надаємо препарати для різних культур. Маємо технічного експерта, який виїжджає на прохання фермера у господарство і складає спеціальний протокол по проблемі безпосередньо на полі.

Якими інноваціями може порадувати аграріїв «Сингента»?

В останні два‑три роки працюємо над темою стійкості наших гібридів до гербіцидів групи сульфонілсечовини. Ще один новий напрям для компанії ≪Сингента≫ — експрес‑технології. Ми бачимо, що ринок потребує таких продуктів, і фермерам вони до вподоби. І ще відзначу дуже важливий момент: у нас немає генно‑модифікованої продукції, з ГМО не працюємо. ≪Сингента≫ має справу зі 100‑відсотково природним матеріалом.